4 تفاوت کلیدی بردار با آموزش رسمی مدارس
گروه آموزشی بردار روش همدرسی را به عنوان یک روش خلاقانه ابداع کرده است. بردار در تلاش است تا نقاط خلا سیستم آموزشی را در مقطع ابتدایی پوشش دهد و فرایند آموزش و یادگیری را برای دانشآموزان تبدیل به یک ماجراجویی جذاب نماید. در یادداشت زیر به 4 تفاوت اصلی و کلیدی مدل آموزشی بردار با مدل آموزشی رسمی در مدارس پرداخته میشود.
- نقش همدرس با نقش معلم متفاوت است.
در مدل آموزشی مدارس و در کلاسهای پرجمعیت ما معمولا با معلمانی روبهرو هستیم که در نقش دانای کل ظاهر میشوند و باید از موضع بالا مطالب آموزشی را به دانشآموزان منتقل نمایند. عملا معلم در نقش انتقال دهنده مفاهیم درسی عمل میکند. ام در بردار همدرس نقش تسهیلگرانه دارد. او تلاش میکند با استناد به دانستههای گذشته کودک و متناسب با ویژگیهای فردی او مطالب را آموزش دهد. همدرس در نقش معلمِ راهنما یا کوچ دانشآموز وارد عمل میشود و فرایند یادگیری و یاددهی را بر اساس گفتگو، تعامل و پرسشگری پیش میبرد.
- طرح درسهای بردار برای هر دانشآموز طراحی میشود.
در مدرسه هر معلم برای هر درس طرح درس واحدی دارد. به گونهای که گاهی پیش میآید که یک معلم سالهای متمادی، کلاسهای درس خود را بر اساس یک طرح درس پیش میبرد. اما در بردار هر دانشآموز طرح و برنامه خاص خود را دارد. در بدو ورود و ثبت نام یک جلسه آموزشی با حضور مربی دانشآموز و طراح آموزشی برگزار میشود و براساس این جلسه یک طرح درس اختصاصی برای دانشآموز پیش بینی میشود. این طرح درس براساس تجربه گسترده گروه آموزشی بردار طراحی میشود. در این طراحی، مولفههای عاطفی و انگیزشی، میزان مشارکت، دقت و تمرکز، مهارتهای شناختی، رفتار در کلاس، سبک یادگیری، نقاط قوت، علایق و اهداف شخصی مد نظر قرار میگیرد.
- هر دانشآموز در بردار مسیر، سرعت و مقصد خاص خود را دارد.
فرض کنید برنامه آموزشی مانند یک وسیله نقلیه باشد که میخواهد دانشآموزان را از مبدا به مقصد مشخصی برساند. در آموزش مدرسه همه دانشآموزان سوار یک مینیبوس میشوند. یعنی همه باید از یک نقطه شروع کنند، یک مسیر مشخص را با سرعت برابر طی کنند و نهایتا به مقصد مشترک برسند. در مدل آموزشی بردار ما به جای اینکه بخواهیم چیزی را به دانشآموزان تحمیل کنیم، به هر دانشآموز یک دوچرخه میدهیم تا او بتواند متناسب به ویژگیهای خودش مسیر مشخص خود را برای رسیدن به اهداف آموزشی دنبال کند. ما در مدل آموزشی بردار به سرعت یادگیری کودکان احترام میگذاریم و سعی میکنیم خودمان را با دانشآموزان هماهنگ کنیم نه برعکس. از برچسبهای بیهوده استفاده نمیکنیم و در تمام حالات تلاش میکنیم آموزشی دوستدار کودک را رقم بزنیم. آموزشی که موجب اضطراب و دلنگرانی دانشآموز نشود.
- در بردار فرصت برقراری ارتباط عمیقتر بین همدرس و دانشآموز فراهم میشود.
در مدرسه هر معلم سر کلاس با 20 یا 25 دانشآموز در ارتباط است و بازه زمانی که فرصت میکند به صورت اختصاصی به نیازهای آموزشی و تربیتی یک دانشآموزان بپردازد بسیار کم است. عملا معلم زیر بار بودجهبندی آموزشی قرار دارد و فرصت نمیکند به صورت ویژه و اختصاصی به یک دانشآموز بپردازد. رفتار او را مورد توجه و مشاهده قرار دهد و از ویژگیهای درونی او باخبر شود. اما در بردار هر دانشآموز یک مربی اختصاصی دارد که با پشتیبانی یک تیم متخصص در طول سال تحصیلی به صورت دقیق و علمی دانشآموز را زیر نظر میگیرند. و زمینه درک و شناخت کودک را فراهم میکنند.
مطالب زیر را از دست ندهید
4 تفاوت کلیدی بردار با آموزش رسمی مدارس – بخش دوم
فواید آموزش آنلاین برای کودکان
تاثیر انگیزه درونی در یادگیری کودکان
سبک فرزندپروری و تمرکز
تمرینهای توجه و تمرکز برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال
تمرینهای توجه و تمرکز برای کودکان ۶ تا ۸ سال
11 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
به عنوان یک معلم بار ها دوست داشتم به دانش آموزام به صورت ویژه ای گاه توجه کنم و به نیازهاشون و حتی یادگیریشون رسیدگی بیشتری انجام بدم چون سطح یادگیری همه در یک سطح آموزشی نیست و به نظرم بردار بهترین گام رو در این جهت برداشته و این یک فرصته برای دانش آموزانی که سال ها یک سری برچسب ها از قبیله دیر آموز ، کند ذهن و حتی بیش فعال بهشون زدن در صورتی که فقط روش تدریس خاصه خود را دارند و گاه بازدهی های بهتری رو حتی از سایر دانش آموزان دارن ….
از اینگه چنین شرایطی برای دانش آموزان فراهم شده بسیار خوشحالم
اینکه آموزش فقط بر یک بعد خاص متمرکز نیستو به ویژگی های فردی هر کودک توجه میشود
نشاندهنده ی نگاهی عمیق و انسانی به رشد دانش آموزان است
مطمعنا با چنین سبک یادگیری آینده ای پربارتر و روشن تر در انتظار دانش آموزان است
متأسفانه در بسیاری از مدارس یک طرح درس و یک روش آموزشی برای همه دانشآموزان اجرا میشود در حالی که بعضی از آنها با آن روش بهخوبی یاد نمیگیرند. نکته بسیار ارزشمند در مجموعه بردار این است که برای هر دانشآموز بر اساس ویژگیها و نیازهای فردیاش طرح درس ویژهای در نظر گرفته میشود
سلام
مقالهای که به بررسی مدل آموزشی بردار پرداخته، به وضوح نقاط قوت و مزایای این روش را نسبت به سیستم آموزشی سنتی مدارس نشان میدهد. در دنیای امروز که نیاز به خلاقیت و تفکر انتقادی بیش از پیش احساس میشود، مدل آموزشی بردار با تمرکز بر تفاوتهای فردی دانشآموزان و ایجاد فضایی دوستانه و حمایتی، میتواند به عنوان یک الگوی نوین در آموزش مطرح گردد.
نکته اول که به نقش همدرس اشاره دارد، نشاندهنده تغییر پارادایم در آموزش است. در حالی که معلمان در سیستمهای سنتی بیشتر به عنوان انتقالدهندگان دانش عمل میکنند، همدرسها در مدل بردار به تسهیلگران یادگیری تبدیل میشوند. این تغییر نه تنها به افزایش تعاملات مثبت بین دانشآموزان و همدرسها کمک میکند، بلکه باعث میشود دانشآموزان احساس کنند که در فرایند یادگیری خود فعالتر هستند.
طراحی طرح درسهای اختصاصی برای هر دانشآموز نیز یکی دیگر از مزایای بارز این روش است. این رویکرد شخصیسازی شده، به دانشآموزان این امکان را میدهد که متناسب با علایق و نیازهای خود یاد بگیرند و از این طریق انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا کنند. این امر میتواند به کاهش احساس نارضایتی و اضطراب در دانشآموزان کمک کند و آنها را به یادگیری عمیقتر تشویق کند.
علاوه بر این، مدل آموزشی بردار بر اهمیت سرعت و مسیر یادگیری هر دانشآموز تأکید دارد. به جای اینکه همه دانشآموزان مجبور باشند با یک سرعت مشخص پیش بروند، آنها میتوانند با توجه به تواناییها و ویژگیهای خود، مسیر یادگیری خود را انتخاب کنند. این رویکرد نه تنها به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک میکند، بلکه باعث میشود آنها احساس کنند که در کنترل فرآیند یادگیری خود هستند.
در نهایت، فرصت برقراری ارتباط عمیقتر بین همدرس و دانشآموز نیز یکی از نقاط قوت این مدل است. این ارتباط نزدیک میتواند به شناسایی بهتر نیازها و چالشهای هر دانشآموز کمک کند و به ایجاد محیطی امن و حمایتی برای یادگیری منجر شود.
به طور کلی، مدل آموزشی بردار با تمرکز بر فردیت، تعاملات مثبت و ارتباط عمیقتر، میتواند تحولی جدی در نظام آموزشی ما ایجاد کند و زمینهساز پرورش نسلی خلاق و مستقل باشد.
بسیار جالب و قابل توجه بود مخصوصا اینکه به نکته مربی گری همدرس اشاره دارد نه معلم سنتی بودن. فقط اینکه چطور ارزیابی پیشرفت از دانشآموزان صورت میگیرد؟
به نظرم مدرسه بردار مدرسه ابی است که قصد داره به جای معلم محور بودن سیستم تسهیل گری را پیش ببره و. خیل برای افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان موثر هست
سیستم آموزش و پرورش به گونه ای طراحی شده که بتونه یه کلاس ۲۰ تا ۴۰ نفره رو مدیریت کنه. ولی ممکنه دانش آموز با شیوه های دیگه ای غیر سخنوری درس رو یاد بگیره مثلا دانش آموزی که با دست ورزی درس رو خوب یاد میگیره قاعدتا توی شیوه های دیگه ی آموزش دچار مشکل میشه و فراگیری اش کاهش پیدا میکنه. این روش هر دانش آموز یک طرح درس برای معلمان مدرسه آرزویی محال شده و متاسفانه قابل اجرا نیست. خیلی خوبه که یک فضایی خارج از مدرسه وجود داره که این ایده و روش عملی بشه
با سلام. با تشکر از تیم قوی و عالی آموزشی بردار. اهداف بردار بسیار عالی و کامل است چون بیشتر و مهم تر از هرچیزی به شناخت درست دانش آموز و با ویژگی های منحصر به فرد خودش پرداخت شده تا با توجه به شناخت کامل دانش آموز شیوه درست آموزشی اجرا شود در محیطی تعاملی و دوستانه و شاد که کودک بتواند ترغیب به یادگیری شود و خدای نکرده دچار سر شکستگی و دیده نشدن نشود.
که خدای مهربان را شکر در دبستان بردار به جهت مسیر رشد دانش آموز تمرکز دارند تا مسیر شخصی و منحصر به فرد خودش راداشته باشد که در مدارس عادی متاسفانه به این صورت نیست. در دبستان بردار خوشبختانه آموزش را پدیده ای چند بعدی می دانند که شامل ابعاد گوناگون عاطفی، اجتماعی و…. است. در دبستان بردار معلم نقش یک راهنمای شخصی رادارد که به هر دانش آموز با ویژگی های منحصر به فردی که دارد شناسایی و کمک و تقویت می شود ولی در مدارس عادی معلم یک انتقال دهنده اطلاعات است دقیقا مانند انیمیشن کلاس بعدازظهر و همچنین در دبستان بردار به فرآیند یادگیری و خلاقیت و پشتکار و رشد فردی اهمیت داده می شود ولی در مدارس عادی خیر
به عنوان یک روانشناس، از خواندن این مطلب واقعاً لذت بردم. نگاه بردار به یادگیری فردمحور و احترام به تفاوتهای یادگیری هر دانشآموز خیلی خوب هست. اینکه معلم فقط انتقالدهندهی اطلاعات نیست و به عنوان راهنما در کنار دانشآموز قرار میگیرد، دقیقاً همان تغییری است که آموزش امروز به آن نیاز دارد.
تنها نکتهای که به ذهنم میرسد این است که در عمل، شخصیسازی آموزش برای هر دانشآموز در کلاسهای پرجمعیت یا با منابع محدود ممکن است سخت باشد و اجرای چنین رویکردی در فضای آموزشی مدارش دشوارتر هست.
مطالب بسیار عالی و مفید بود ، و اگر کلاسی با این شیوه برگزار بشه، قطعا هر دانش آموز میتونه براحتی علاقمندی و استعداد های خودش رو کشف کنه و در مسیر درست قدم برداره
با روش بردار آشنا شدم و اینکه هر بچه مسیر یادگیری خودش رو داره و همه چیز متناسب با تواناییها و علاقههاش طراحی میشه، برام خیلی جالبه. حس میکنم اینطوری یادگیری برای بچهها هم واقعاً سرگرمکننده و انگیزشی میشه.
همیشه دنبال روشهایی بودم که بچهها رو فعال و خلاق نگه داره و حالا دیدن این مدل بهم ایدههای تازه داد. امیدوارم همه بچهها بتونن این تجربه رو داشته باشن و یادگیری براشون یه ماجراجویی واقعی باشه.