4 تفاوت کلیدی بردار با آموزش رسمی مدارس
گروه آموزشی بردار روش همدرسی را به عنوان یک روش خلاقانه ابداع کرده است. بردار در تلاش است تا نقاط خلا سیستم آموزشی را در مقطع ابتدایی پوشش دهد و فرایند آموزش و یادگیری را برای دانشآموزان تبدیل به یک ماجراجویی جذاب نماید. در یادداشت زیر به 4 تفاوت اصلی و کلیدی مدل آموزشی بردار با مدل آموزشی رسمی در مدارس پرداخته میشود.
- نقش همدرس با نقش معلم متفاوت است.
در مدل آموزشی مدارس و در کلاسهای پرجمعیت ما معمولا با معلمانی روبهرو هستیم که در نقش دانای کل ظاهر میشوند و باید از موضع بالا مطالب آموزشی را به دانشآموزان منتقل نمایند. عملا معلم در نقش انتقال دهنده مفاهیم درسی عمل میکند. ام در بردار همدرس نقش تسهیلگرانه دارد. او تلاش میکند با استناد به دانستههای گذشته کودک و متناسب با ویژگیهای فردی او مطالب را آموزش دهد. همدرس در نقش معلمِ راهنما یا کوچ دانشآموز وارد عمل میشود و فرایند یادگیری و یاددهی را بر اساس گفتگو، تعامل و پرسشگری پیش میبرد.
- طرح درسهای بردار برای هر دانشآموز طراحی میشود.
در مدرسه هر معلم برای هر درس طرح درس واحدی دارد. به گونهای که گاهی پیش میآید که یک معلم سالهای متمادی، کلاسهای درس خود را بر اساس یک طرح درس پیش میبرد. اما در بردار هر دانشآموز طرح و برنامه خاص خود را دارد. در بدو ورود و ثبت نام یک جلسه آموزشی با حضور مربی دانشآموز و طراح آموزشی برگزار میشود و براساس این جلسه یک طرح درس اختصاصی برای دانشآموز پیش بینی میشود. این طرح درس براساس تجربه گسترده گروه آموزشی بردار طراحی میشود. در این طراحی، مولفههای عاطفی و انگیزشی، میزان مشارکت، دقت و تمرکز، مهارتهای شناختی، رفتار در کلاس، سبک یادگیری، نقاط قوت، علایق و اهداف شخصی مد نظر قرار میگیرد.
- هر دانشآموز در بردار مسیر، سرعت و مقصد خاص خود را دارد.
فرض کنید برنامه آموزشی مانند یک وسیله نقلیه باشد که میخواهد دانشآموزان را از مبدا به مقصد مشخصی برساند. در آموزش مدرسه همه دانشآموزان سوار یک مینیبوس میشوند. یعنی همه باید از یک نقطه شروع کنند، یک مسیر مشخص را با سرعت برابر طی کنند و نهایتا به مقصد مشترک برسند. در مدل آموزشی بردار ما به جای اینکه بخواهیم چیزی را به دانشآموزان تحمیل کنیم، به هر دانشآموز یک دوچرخه میدهیم تا او بتواند متناسب به ویژگیهای خودش مسیر مشخص خود را برای رسیدن به اهداف آموزشی دنبال کند. ما در مدل آموزشی بردار به سرعت یادگیری کودکان احترام میگذاریم و سعی میکنیم خودمان را با دانشآموزان هماهنگ کنیم نه برعکس. از برچسبهای بیهوده استفاده نمیکنیم و در تمام حالات تلاش میکنیم آموزشی دوستدار کودک را رقم بزنیم. آموزشی که موجب اضطراب و دلنگرانی دانشآموز نشود.
- در بردار فرصت برقراری ارتباط عمیقتر بین همدرس و دانشآموز فراهم میشود.
در مدرسه هر معلم سر کلاس با 20 یا 25 دانشآموز در ارتباط است و بازه زمانی که فرصت میکند به صورت اختصاصی به نیازهای آموزشی و تربیتی یک دانشآموزان بپردازد بسیار کم است. عملا معلم زیر بار بودجهبندی آموزشی قرار دارد و فرصت نمیکند به صورت ویژه و اختصاصی به یک دانشآموز بپردازد. رفتار او را مورد توجه و مشاهده قرار دهد و از ویژگیهای درونی او باخبر شود. اما در بردار هر دانشآموز یک مربی اختصاصی دارد که با پشتیبانی یک تیم متخصص در طول سال تحصیلی به صورت دقیق و علمی دانشآموز را زیر نظر میگیرند. و زمینه درک و شناخت کودک را فراهم میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید