همکتاب ۲۸ دی
28دیماه جلسه شصت و پنجم جلسه همکتاب در کتابخانه کودک و نوجوان هدهد برگزار شد. در این جلسه به بررسی کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم» پرداختیم. این کتاب توسط احمدرضا اخوت نوشته شدهاست.
اخوت در این کتاب به بررسی همه جانبه سخن پرداخته است. از آنجایی که اخوت نگاه متفاوتی به کودک و رشد او دارد نکات این کتاب با وجود همپوشانی با بقیه کتابهای این حوزه اما مباحث متفاوتی را بیان میکند.
کتاب طیب سخن بگوییم برگرفته از نگاهی ۳ مرحلهای به رشد کودک است. در طول کتاب به این سه مرحله اشاره کرده است بنابراین اگر قبل از مطالعه کتاب اطلاعاتی درباره این مراحل نداشته باشید خواندن کتاب برای شما سخت میشود.
در حلسه همکتاب سعی کردیم بدون توضیحات اضافی، حرف اصلی و نکات کاربردی کتاب را مطرح کنیم. خانم دکتر پورصالحی، هیئت علمی دانشگاه تهران هستند و سالهاست که در حوزه پژوهشهای آقای اخوت، مطالعاتی دارند. ایشان در یک جلسه ۹۰ دقیقهای در کتابخانه هدهد، به کلام، لحن، القا، اسم پرداختند.
درباره ویژگیهای کلام اخوت میگوید کلام پدر و مادر برای اینکه بتواند بهترین و بیشترین اثر تعلیمی و تربیتی را داشته باشد، لازم است دارای ویژگیهای زیر باشد: محتوای کلام منطبق با واقعیت و حقیقت باشد. محتوای کلام متناسب با فهم کودک باشد. کلمات استفاده شده در کلام طیب باشد. کلام به مقدار و میزان لازم باشد، نه کم و نه زیاد. کلام انتظار کودک را به خوبی پاسخ دهد.
در ادامه که به بحث القائات میرسد به فکر پشت پیام اشاره میکند. از خودتان بپرسید که کودکتان را چطور میبینید؟ مزاحم؟! شاید در مرحله اول این را نگویید اما وقتی که همه کارها و رشد شخصی شما بخاطر فرزندتان عقب افتاده است ته ته ذهن شما، جایی که شاید صدایش به شما نمیرسد همین جمله را میگوید!
کلامی که برآمده از این فکر و صدای بلند خاموش است تاثیراتی روی کودک میگذارد همانگونه که کلامهای بلند و قابل شنیدن ما روی کودک اثر میگذارند. این تاثیرات در کتاب طیب سخن بگوییم با عنوان القائات شرح داده شده است.
در کنار بخش والدین، کودکان هم در بخش رویداد کتاب کودک، در کنار تسهیلگر کتاب نقاشیهای مچاله را با روشهای خلاقانه خواندند. بازی کردند و نقاشی کشیدند.
دیدگاهتان را بنویسید